środa, 19 października 2011

Babka gotowana

Aby ugotować babkę, musimy posiadać odpowiednią formę, przeznaczoną do tego celu. Różni się ona od formy na babkę tradycyjną, przede wszystkim budową, posiada pokrywkę. Po nałożeniu jej, w formie panuje podczas gotowania stała temperatura. Ponad to, zabezpiecza przed dostaniem się wody podczas gotowania, do wnętrza formy.
Podgląd  foremki, widoczny jest na powyższym zdjęciu.

Jeżeli posiadamy taka foremkę, (można ją kupić w wielu sklepach sprzedających atr. gospodarstwa domowego) możemy przystąpić do pieczenia babki.

Na babkę gotowaną będziemy potrzebować następujących składników:

12.5 dag. (pół kostki) masła lub margaryny
1/2 szk. cukru
3 jajka
1/2 szk. mąki pszennej
1/2 szk. mąki ziemniaczanej
1 płaską łyżeczkę proszku do pieczenia
1 op. cukru waniliowego
1 łyżeczka skórki otartej z cytryny
1 łyżka soku z cytryny
Wykonanie
Pierwszą czynnością, jaką zrobiłem było rozpuszczenie margaryny, aby lepiej połączyła się z cukrem i innymi składnikami.
Mieszamy razem mąkę pszenną z ziemniaczaną i proszkiem do pieczenia.
Margarynę wlewamy do miski w której będziemy mieszać ciasto, wsypujemy cukier i cukier waniliowy, mieszamy mikserem do połączenia się składników. Następnie nie przerywając mieszania dodajemy po jednym jajku i po trochu dosypiemy mąki z proszkiem do pieczenia. Dodajemy skórkę i sok z cytryny, możemy dodać również kieliszek wódki lub 2 łyżeczki rumu i jeszcze trochę miksujemy. Wlewamy ciasto do wysmarowanej masłem i dokładnie wysypanej bułką tartą formy do gotowania. (Ja tą czynność pominąłem. Bułka tarta ułatwia wysypanie babki z formy). Zamykamy ją, wstawiamy do garnka i wlewamy wrzątek (powinien sięgać mniej więcej do połowy wysokości formy). Babkę gotujemy na małym ogniu w szczelnie przykrytym pokrywką garnku ok. 1 godz. i 15 min. Po zdjęciu z ognia ciasto zostawiamy w formie do przestudzenia.
Upieczoną babkę wyjmujemy z formy, dowolnie dekorujemy. Może to być polewa czekoladowa, lukier lub sam cukier puder. Ja moja babkę posypałem pudrem.
Poniżej przedstawiłem jeszcze raz, po kolei, za pomocą zdjęć, fazy przygotowania ciasta.  

  • Pierwszą czynnością, jaką zrobiłem było rozpuszczenie margaryny, aby lepiej połączyła się z cukrem i innymi składnikami. 
Następnie mieszamy razem mąkę pszenną z ziemniaczaną i proszkiem do pieczenia.
  • Margarynę wlewamy do miski w której będziemy mieszać ciasto


Wsypujemy cukier i cukier waniliowy, mieszamy mikserem do połączenia się składników.


Następnie nie przerywając mieszania dodajemy po jednym jajku...


... oraz po trochu dosypiemy mąki z proszkiem do pieczenia. Dodajemy skórkę i sok z cytryny, możemy dodać również kieliszek wódki lub 2 łyżeczki rumu i jeszcze trochę miksujemy. Na powierzchni ciast, powinny pojawiać się pęcherzyki powietrza,


Wlewamy ciasto do wysmarowanej masłem i dokładnie wysypanej bułką tartą formy do gotowania. (Ja tą czynność pominąłem, chociaż wiem że bułka tarta ułatwia wysypanie babki z formy).

Zamykamy ją, wstawiamy do garnka i wlewamy wrzątek (powinien sięgać mniej więcej do połowy wysokości formy). Babkę gotujemy na małym ogniu w szczelnie przykrytym pokrywką garnku ok. 1 godz. i 15 min. Po zdjęciu z ognia ciasto zostawiamy w formie do przestudzenia.



Upieczoną babkę wyjmujemy z formy, dowolnie dekorujemy. Może to być polewa czekoladowa, lukier lub sam cukier puder. Ja moja babkę posypałem pudrem.

Smacznego !!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz